12 частни и публични организации положиха основите на Експортен хъб България, който ще помага на българския бизнес да стъпи на чужди пазари

На 2 декември, 2019 година, в присъствието на близо 200 посланици, търговски аташета, представители на работодателски организации, двустранни камари, публични организации и журналисти бе подписано Споразумение за учредяване на най-новата инициатива, целяща да развие експортния потенциал на България – Експортен хъб България (Export Hub Bulgaria).

На церемония, състояла се в иновационен форум „Джон Атанасов“ в София Тех Парк, общо 12 частни и публични организации положиха основите на инициативата, която ще работи в помощ на българските предприемачи, които искат да продават на чужди пазари.

Основатели на Експортен хъб България са:

– Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия – инициатор

– Конфедерация на работодателите и индустриалците в България

– Клийнтех България

– Българска консултантска организация

– Българска агенция за експортно застраховане (baez.bg)

– София Тех Парк – домакин

– Българската стартъп асоциация (BESCO)

– СофтУни

– М3 Комюникейшън Груп

– Асоциацията на бизнес клъстерите

– Висше училище по застраховане и финанси

– Българска стопанска камара

Събитието бе открито от изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към Министерство на икономиката г-н Бойко Таков, чиято институция е основен инициатор за създаване на пространството, в което представителите на българския бизнес ще получават правилните насоки относно стъпките, които трябва да предприемат, за да продават успешно на международните пазари.

 

По време на своята презентация г-н Таков представи основните направления на ЕХБ:

“Оперативно Експортен хъб България ще започне работа през 2020 година, като ще работи в две направления – като информационна платформа, която ще включва ежемесечни обучителни събития, и посредством специална експортна програма, в която пилотно ще се включат 15 български компании от 3 сектора, които в рамките на четири месеца ще бъдат изведени на международен пазар или ще им бъде оказано съдействие да намерят нови контрагенти“.

Той допълни, ще се работи активно с чрез българските търговски аташета, които оперират в над 50 страни. Също така, предстои да бъде представена и онлайн платформата на инициативата, която ще бъде изготвена с помощта на СофтУни, като част от събитията на ЕХБ ще бъдат изцяло в онайлн формат.

Подкрепата на фирмите ще бъде напълно безплатна, а вече бяха проведени разговори и с Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ за финансиране, което да доведе до по-голяма устойчивост на инициативата, допълни г-н Таков.

Той бе категоричен, че ЕХБ е пример за публично-частно партньорство и със силата на обединението се дава изключителна добавена стойност, която ще бъде изцяло в полза на българския бизнес. Г-н Таков добави, че ЕХБ се отличава с това, че събира в себе си сили от 12 организации с различна дейност, които партнирайки си създават отлични условия за развитие на българските предприятия.

След презентацията на г-н Таков, събитието продължи с подписване на Споразумението от страна на представителите на 12-те основатели: г-н Тодор Младенов, изпълнителен директор на София Тех Парк, г-н Панайот Филипов и г-н Момчил Ройнев, изпълнителни директори на БАЕЗ, г-н Натанаил Стефанов, председател на УС на Българската стартъп асоциация, г-н Максим Бехар, изпълнителен директор на М3 Комюникейшън Груп, г-жа Геновева Христова, зам.-председател на Асоциацията на бизнес клъстерите, г-н Иван Ненков, изпълнителен директор на СофУни, г-н Радосвет Радев, председател на Българската стопанска камара, г-жа Елица Пешева, програмен директор, КРИБ, доц. д-р Радослав Вазов, административен директор на ВУЗФ, г-н Стоян Ставрев, управител на БКО, и г-жа Марияна Хамънова – Рондини, управител на „Клийнтех България“.

Всички страни в Споразумението се обединиха около мнението, че с общи усилия могат да се постигнат отлични резултати, като всяка една от тях ще предоставя информация относно дейностите, които ще бъдат в полза на българската експортна дейност.

В допълнение, всяка страна с посолство на територията на Република България ще има възможност да направи презентация за условията за бизнес на нейна територия в рамките на ЕХБ, чийто домакин е София Тех Парк.

Медийни партньори на Експортен хъб България са: Телевизия „Блумбърг“ България, Investor.bgOFFNews.bg, Списание „Икономика“, Novinite Group: Econ.bg, Кmeta.bg и MediaBricks.bg.